Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Meppeler Courant, schonk de familie Boom (uitgevers) in 1967 een beeld aan de gemeente Meppel. Het beeld van Theo van der Nahmer stelt een een Staphorster boerinnetje voor en moest de functie van Meppel als handels- en verzorgingscentrum symboliseren. Staphorster boerinnen brachten immers eeuwenlang hun producten naar de Meppeler markt.

Een aantal Staphorsters was vanaf het begin al niet erg blij met het kunstwerk. Het beeld, dat op een marktplein in Meppel kwam te staan, werd door marktkooplieden nog al eens 'versierd' met rommel. Bovendien was het meisje volgens Staphorster begrippen te mager.

In overleg met de opdrachtgever werd het beeld verplaatst naar een plantsoentje aan de Kromme Elleboog, tegenover het pand van Boom uitgevers. Begin juni 1976 kwam het 'Staphorster meisje' op haar nieuwe plek terecht. Daar staat ze inmiddels al weer bijna 30 jaar.


Over de auteur

Theo van der Nahmer (1917 – 1989) was een Nederlandse beeldhouwer en tekenaar.

Theo van der Nahmer volgde zijn opleiding aan de kunstnijverheidschool van Den Bosch en de Koninklijke Academie voor Beeldende kunsten in Den Haag. Hij maakte reizen naar Frankrijk en Italië, en exposeerde onder andere in Sonsbeek en de Keukenhof. Hij groeide uit tot één van de bekendste Haagse kunstenaars.

Theo van der Nahmer was lid van Pulchri Studio en mede-oprichter van de kunstenaarsgroepen Verve en Fugare. Hij maakte ook veel werken als tekenaar, met name pastels. Hij wordt gerekend tot de kunstenaars van de Nieuwe Haagse School.

Theo was getrouwd met de bekende fotograaf Marianne Dommisse, die vele Nieuwe Haagse School kunstenaars fotografeerde. Het was Marianne Dommisse die Theo introduceerde tot Staphorst, waar zij in 1959 een fotoreportage maakte. De foto’s van het dorp werden geëxposeerd in de Pulchri Studio te Den Haag.

De sculpturen van Theo van der Nahmer zijn wel omschreven als ‘opgewekte, geestige spooksels’. Hij maakte uitsluitend bronzen beelden die hij goot vanuit wassen mallen, die hij laag voor laag boetseerden. Ondanks de zwaarte van het brons hebben zijn beelden een licht karakter. Het kleinere werk, waarin hij zich de meeste vrijheid veroorloofde, grenst aan het karikaturale. De meeste van zijn werken, waarvan het beeld van Eline Vere (1956)  en de Actrice groet het publiek (1962) de bekendste zijn, zijn te vinden in Den Haag en omgeving.

Nahmer’s opdrachtgever die het ‘Staphorster Meisje’ financierde, was de Zwollense uitgever J.H. Boom (1919 - 2009).
Deze telg uit een welgesteld uitgeversgeslacht gaf in 1976 opdracht voor het 'Staphorster Meisje'. Het is niet duidelijk hoe de twee met elkaar in contact kwamen of uit wiens koker het idee voor het beeldhouwwerk kwam. Wel is het bekend dat J.H. Boom een man van de wereld en kunstminnaar was.

J.H. Boom maakte deel uit van de vierde generatie die het uitgeversvak uitoefende. In 1838 had zijn bet-overgrootvader een drukkerijtje opgericht en was begonnen met de Meppeler Courant uit te geven.  In het begin van de twintigste eeuw was het bedrijf al uitgegroeid tot een belangwekkend bedrijf, dat zich in de oorlog tegen de Duitsers verzette door te weigeren haar propaganda te drukken. Na de oorlog bouwde J.H. Boom samen met zijn broer M.J. Boom hij het bedrijf verder uit en voegde een boekentak aan de uitgeverij toe.

J.H. Boom was een fervent reiziger en schreef graag commentaren en reisimpressies uit Parijs. Hij overleed op 7 april 2009.


In de media

2013-04-07, Meppeler Courant: 'Staphorster meisje aan de wandel'


 

 


 

 


Terug naar het overzicht

release 1 juni 1967
vorm openbare kunst
auteur Theo van der Nahmer
opdrachtgever Familie Boom (uitgevers)

Deel dit artikel