Joke Plomp (1952) houdt zich sinds 1990 met Staphorst als onderwerp bezig. Haar oevre bestaat uit portretten, stads- en dorpsgezichten, die zij ‘portretten van cultuur’ noemt. In 2000 nam zij deel aan een groepstentoonstelling in het Museum Staphorst, samen met andere nationaal bekende kunstenaars, die de afgelopen eeuwen Staphorst schilderden.

Joke Plomp kan beschouwd worden als de enige professionele schilderes van de laatste levende klederdrachtcultuur die ons land nog heeft: Staphorst.

Joke Plomp woont en werkt in Hasselt, Overijssel


In de media

2008-4-9, Nijkerk Nu, 'Collage Kunst Centrum viert 10-jarig bestaan'
2008-8-9, Stentor, 'Staphorst trekt de klompen uit'
2010-09-25, Stentor, 'Expositie vol herinneringen'

Over de auteur

Joke Plomp werd op in 1952 in Hoogeveen geboren. Van jongs af aan schilderde zij veel, maar koos na haar middelbare school voor een studie psychologie aan de Universiteit van Utrecht. In de vroege jaren tachtig begon zij haar carrière als schilderes en in 1989 vond haar eerste grote tentoonstelling in het Museum de 'Schotse Huizen' in Veere plaats. Er volgden exposities o.a. in 'Oranjezon' in Oostkapelle, in het Badhotel in Domburg, bij 'Art Colour' in Hulst, Venduehuis te Zwolle.

Joke Plomp kan geplaatst worden in de traditie van schilders van de moderne tijd (vanaf 1960) die Staphorst voor kortere of langere tijd als onderwerp kozen. Deze schilders (Henk Lassche, Nico Salet, Joke Plomp) verbeelden ieder op eigen wijze Staphorst, zonder gebonden te zijn aan een stijlperiode of stroming: Expressionistisch, abstract experimenteel, of narratief zoals Joke Plomp.

Over haar manier van werken zegt zij: 'Bij het kiezen van mijn onderwerpen heb ik een duidelijke voorkeur voor portretten (…) Authentieke plekjes in steden en dorpen en oude boerderijen kies ik vaak als onderwerp. Voor mij zijn die mooie plekjes ook portretten, maar dan portretten van cultuur. Misschien is het wel omdat ik jarenlang in Staphorst heb gewoond dat Staphorst voor mij al jaren een geliefd schilderonderwerp is vanwege haar oude cultuur met de klederdracht als het meest opvallende verschijnsel.'

Joke Plomp is getrouwd met oud-burgemeester van Staphorst, de heer Tin Plomp, en woont en werkt tegenwoordig in Hasselt.

http://www.jokeplomp.nl/


 


Toelichting
Wendelien Voogd:

Drie vrouwen in klederdracht keuvelen voor de deuropening van een boerderij in Staphorst. De vrouwen hebben hun hoofden naar elkaar toe gebogen. Ze zijn iets aan elkaar aan het vertellen, fluisterend. Wat gaat het over? Zijn de kraplappen in de aanbieding? Is er een kledingveiling op komst? Is er iemand overleden? Als je naar de schilderijen van Joke Plomp kijkt, die dit tafereel losjes, bijna impressionistisch optekende, word je meegezogen in het verhaal en kan je de rest erbij fantaseren. 

Joke Plomp woonde tussen 1993 en 2005 in Staphorst, in de periode dat haar echtgenoot Tin Plomp burgemeester van Staphorst was. In die tijd maakte zij de schetsen en schilderijen, veelal aquarellen, die wij kennen als haar ‘Staphorster periode’.

Staphorst heeft meer schilders ‘van buiten’ gehad die voor langere tijd in Staphorst verbleven en het dorp schilderden: Stiene Eelsingh (1903 – 1964) is de meest bekende. Zij vertoefde meer dan tien jaar in de Witte Boerderij van Staphorst en was een bezienswaardigheid, maar ook een geaccepteerd deel van het dorp.  Joke kon in haar Staphorster tijd ook vrijelijk schilderen en schetsen te midden van de Staphorstenaren, op kledingveilingen, op straat, bij families thuis. Beide vrouwen lijken te beschikken over veel respect en interesse voor de mensen om hen heen, maar zijn hele andere schilders: Eelsingh schildert expressionistisch en later bijna abstract,  terwijl de schilderijen van Joke Plomp narratief en bijna filmisch zijn: Ze tonen een moment, vertellen een verhaal, soms met een kwinkslag, zoals het schilderij van de Staphorster vrouwen die op de fiets ter kerke gaan en wiens brillen ondeugend oplichten in de zon.

De schilderijen van Joke Plomp geven de indruk alsof ze haar onderwerp van dichtbij kent en begrijpt. Met haar schetsmatige, losse techniek vangt ze het moment zo levensecht dat Staphorster vrouwen naar het schijnt aan de ruggen van vrouwen die Joke schilderden denken te weten wie het is: ‘Oh, dat is Jante’, zeggen ze dan, en hoewel ze het in Staphorst niet zo hebben op portretten, maken ze bij Joke nooit bezwaar: ‘Bekend volk’, lijken ze te denken en daar lijkt het ook op.


 


Terug naar het overzicht

geboortedatum     21 september 1952
vorm schilderkunst
auteur Joke Plomp

Deel dit artikel